UX Ally

En mötesplats för juniora och seniora UX designers

Jag konceptualiserade, designade och utvecklade en användarcentrerad karriärsutvecklingsapp för UX-designers, med fokus på att matcha juniora UXare med mentorer inom IT-branschen.

Projektet, genomfört under kursen UI och Prototyping på KYH Yrkeshögskola, adresserar den utmaning många UX-studenter har med att bygga nätverk. Appen innehåller funktioner för att boka mentorsessioner, spåra mål och underlätta kommunikation mellan användare och mentorer.

Min roll

  • UX/UI designer

Tidsintervall

  • Tre veckor

Maj 2024

Verktyg och metoder

  • Lean UX canvas

  • Användarenkät

  • Konkurrensanalys

  • Persona

  • Användningstester

  • Figma

Problemformulering

  • Vilken sorts app skulle kunna vara en brygga mellan studenter/juniora UXare och seniora UXare?

  • Hur kan de mötas och matchas för att kunna göra kunskapsutbyte och få feedback på ett enkelt och smidigt sätt?

Målgrupper

Jag har identifierat två målgrupper som potentiella användare. Primär målgrupp inkluderar UX studenter och juniora UXare. Sekundära målgruppen inkluderar seniora UXare, lärare, rekryterare.

Processen

För att göra en användarvänlig app som motsvarar användarnas behov och beteendemönster har jag enligt Design Thinking Process samlat insikter och data och genom feedback och iteration försökt ta fram en lösning på användarnas problem.

Användarenkät

11 användares svar gav insikt i att juniora UXare och UX studenter önskar en mer personlig plattform än de de använder sig av idag. De vill enkelt kunna nätverka och få feedback av seniora UXare. Användarna önskar utvecklas som UX designers och på så sätt öka möjligheten att få en LIA praktik eller att lyckas få det första jobbet som UXare.

Persona

Målgrupp: junior UX designer

  • Vill lära sig behärska nya system inom UX

  • Önskar att genom UX kunna göra en skillnad i människors vardag och få vara kreativ

  • Idag saknar verktyg för att knyta kontakter i branchen och plattform att utbyta kunskap

  • Önskar ha tillgång till en plattform som känns mer personlig än konkurrenten Linkedin

Skisser & Wireframes

För att få en lite mer konkret första idé över hur appen skulle kunna se ut gjorde jag enkla skisser för hand som jag därefter digitaliserade i Figma för att få en översikt av flödet. Funktioner och features baseras på data från research på konkurrenter, recensioner och data från användarenkäten.

wireframes bild

Style Guide

För att få kontinuitet och en enhetlig känsla tog jag fram en style guide.  

En ljus bakgrund för att dra användarens fokus åt innehållet på sidorna. Som primärfärg har jag valt en koboltblå färg, vilken signalerar seriositet, lugn och intelligens, vilket är associationer som hör ihop med utveckling och lärande. Den rosa sekundärfärgen drar till sig uppmärksamhet och känns pigg, vilket passar för CTA-knappar och ger en positiv känsla till appen.

Tillgänglighet

Jag har tillämpat knappstorlekar och valt lättläsliga fonter efter bra UX praxis, designat en introguide för att lära användaren om appen, checkat av färgkontraster så att de passerar WCAGs riktlinjer. samt jobbat med visuell feedback som underlättar för användaren att ha koll på var i appen du befinner dig. För att säkerställa en responsiv design finns olika designvarianter för mobil och desktop.

overview of style guide

Mockups

Implementering av Style Guide vid övergång till Mockups.

Användningstest

Insamling av feedback från användare

Jag lyckades inte helt med att få designen att bli tydlig och lätt att scanna av. Jag ville därav samla in feedback för att få input för att komma vidare och hålla designen användarcentrerad.

Ett 5 sekunders test och en design review, med fokus på hur sidan där mentorer som matchats med dig presenteras, gav insikter i att filterfunktionen var otydlig, samt att de hellre vill ha mer än mindre info om mentorerna redan i detta läge. 

Iteration

Designförändringar enligt användarfeedback

Designförändringar utifrån feedback från användningstestet gav ett resultat av en mer minimalistisk men informationsrik design.

Responsivitet

För att göra appen tillgänglig och användarvänlig på flera skärmstorlekar och därmed ge en bättre användarupplevelse, har jag även gjort en design för desktop.

bild på responsiv design

Prototyp

Prototyp för visuell översikt över appen

Prototypen ger en visuell översikt över hur appen kan komma att se ut och en känsla för hur du kan interagera i appen. Se länk till prototyp i Figma eller kika på videon nedan.

Video på prototyp

Lärdomar

bild på sammanställning av reflektioner och lärdomar